söndag 15 april 2012

Självständig

Jag är av den uppfattningen att man måste lära barn umgås med sig själva. Barn mår bra av att sitta och pilla med något i lugn och ro utan att någon lägger sig i. De lär sig av detta och utvecklas. Givetvis lär de sig även av lek med andra, och givetvis är också det utvecklande så klart. Sedan är alla barn olika det får inte glömmas bort! Men om nu min lilla gosse sitter och leker med tex en hink och en kloss, och är inne i sin egen lekvärld, då stör jag honom inte i den leken utan han får hållas tills han på något sätt påkallar min uppmärksamhet.
Min lilla underbara trollunge kan ibland krypa själv in till vardagsrummet, vid 1 år och 1 veckas ålder, och börja leka med någon leksak där inne eller ställa sig upp mot soffbordet. Jag kan sitta kvar i köket och då och då springa och tjuvkika på honom!! Det kallar jag att vara självständig! Givetvis finns det stunder när han pockar på all vår uppmärksamhet men det faller ju sig naturligt ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar