torsdag 15 mars 2012

Inte ett år över 30!!

 Kakfatet är en present från min kära mor, men jag fick vara med och välja ut! Bakverken är hemmagjorda!

Tänk vad glad jag blev när den här blombuketten och medföljande chokladask kom med bud! Dessutom kom den med en gåta; "från flickorna och pojkarna"!


Stort tack till er som kom och förgyllde min födelsedag med eran närvaro, och tack till alla er som kom ihåg min dag via sms, telefon och nätet! Jag tycker det är roligt med kalas och att fixa och dona. Det har varit 2 små släktkalas här idag. Till lunch respektive middag serverades dessa två rätter:

Fisksoppa från Paradiset ( Denna serverades idag med vissa justeringar!)

Receptet ger ca 4-5 portioner. Denna soppa innehåller många ingredienser, däribland saffran och fänkåls frön vilket alla inte tycker om. Har ni inga större negativa uppfattningar gällande dessa kryddor så bör ni prova receptet. Det är en ljuvligt god soppa.

800 g fisk (Gös, torsk, lax mm. Godast är en blandning.)
300 g räkor
2 medelstora gula hackade lökar
3 skivade vitlöksklyftor
1 stor morot i skivor
5 medelstora potatisar i små kuber
5 medelstora tomater i stora bitar
2 msk olivolja
½ kuvert saffran
1-2 tsk hela fänkåls frön
2 tsk torkad timjan
1 kryddmått cayennepeppar
1 tsk hackad färsk rosmarin
1 ½ - 2 tsk salt, flingsalt
nymald vit eller svartpeppar efter tycke
1,2 liter vatten
ca 2 dl torrt vitt vin
2 fiskbuljongtärningar
3 dl mellangrädde eller 2 dl vispgrädde
bladpersilja, späd timjan

Fräs lök och vitlök. Smaksätt med saffran, fänkåls frön, cayennepeppar, torkad timjan och lite färsk rosmarin. Lägg ner morot, potatis och tomater. Späd med vatten, vin och buljongtärningar. Koka i 10 -15 minuter.  Grädden tillsätts till soppan och den kryddas med salt och peppar efter behov och smak. Fisken skärs i kuber ca 3 cm. Räkorna skalas. Fiskbitarna läggs i soppan och får sjuda i ca 3-4 minuter. Räkorna tillsätts precis innan soppan är klar. Garneras med persilja och späd timjan.  Soppan serveras med gott bröd.

Ruccolapaj med soltorkade tomater

 Detta recept ger 4-6 portioner/10 bufféportioner.

Pajskal:
2,5 dl vetemjöl
75 g smör
¾ dl Kesella

Mjöl och smör hackas ihop till en grynig massa. Kesella tillsätts och degen arbetas snabbt ihop.  Degen trycks ut i en pajform, ca 21 cm i diameter. Nagga med gaffel och låt den vila i kyl i 30 minuter. Pajskalet förgräddas i 200 grader i ca 10 minuter.

Fyllning:
3 vitlöksklyftor
150 g ruccola sallad
100 g marinerade soltorkade tomater
smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl vispgrädde
2 ägg
1 dl riven gratäng ost

Vitlöken skivas. Salladen och tomaterna skärs i grova bitar. Vitlöken fräses i smör i en stekpanna. Tomater och sallad rörs i och kryddas med salt och peppar. Äggen och grädden vispas ihop. Äggstanningen hälls i pajskalet och grönsaksblandningen och osten sätts över. Gräddas i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter. 

(Recepten har jag liggandes i datorn, om ni undrar). 

Vad konstigt det är egentligen, jag känner mig aldrig äldre, utan har alltid en känsla av att jag befinner mig mellan 25-30 år! Jag tror att jag alltid kommer att göra det. Min mormor sa på slutet av sitt liv att hon tyckte att det var jobbigt för det var så mycket hon fortfarande ville "i huvudet", men hennes kropp orkade inte riktigt med alla hennes "viljor". Mormor kanske befann sig där mellan 25-30 i huvudet även om hon var över 90!? Då kan man kanske förstå att en del äldre blir lite frustrerad!! 
Imorgon bär det av till Ljungby för vallhundstävling i dagarna 2. Jag och gossen ska vara supporter till min sambo och en klubbkamrat. Förhoppningsvis så hinner gossens mamma med någon härlig joggingtur och lite pappersarbete!! Trevlig Helg säger jag, redan idag!!!






1 kommentar: