lördag 3 mars 2012

Underbara vår!

Den här miljöbilden ser man inte så ofta längre!

Den här veckan har jag spirat med vårkänslor! Jag har lutat huvudet mot husväggen och lapat den värmande vårsolen, jag har lyssnat på vårfåglarnas begynnande sång. Våren är underbar. En föraning om sommaren. Solen värmer. Tjälen börjar släppa och marken börjar leva. Gräset börjar att grönska. Blad börjar knoppas. Lökar börjar blomma. Från vinterns ide rusar allt mot liv och grönska. En dag satte jag mig mot husväggen, tog min kaffekopp med mig ut och läste en tidning! Det ÄR vår!
 
När gossen sover ute i vagnen brukar jag greja lite hos fåren, prata med dom, skura vattenbaljor, sopa rent mm. Som det är nu så har vi inget eget hö till våra får, men i framtiden är planen att köpa till lite mark så att vi kan ta eget hö. Det skulle vara skönt att få höet som man vill. Det är inte alltid lätt när man köper hö. I nuläget har vi två beteshagar till djuren. I framtiden skulle det vara roligt att kunna köpa häst, och då behöver vi också lite mer mark.

Längtar efter att få påta runt lite i jorden, plantera lite blommor att ha på verandan, och sätta ut tomatplantorna mot en solig husvägg. Att rensa ogräs är inte heller så dumt för det blir så fint efteråt! Jag har i år även satt dill, persilja och gräslök, samt har jag sallads frön och sockerärtor som väntar på nedsättning. Min dröm är ett vackert växthus som både kan planteras i och användas som en avkopplande oas för själen. Potatis, jag har funderat på potatis. Att inte ha egen potatis känns nästan som en synd när man bor som vi gör, men jag har liksom aldrig lockats av potatisodling. Men tids nog kanske det blir. Jag måste fundera...
Ha en trevlig lördag kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar