tisdag 27 mars 2012

Trädgårdspyssel i vårväder!


I det här landet har jag lite av varje, jordgubbsplantor, smultronplantor, krokus, dill, persilja, gräslök, rosmarin, och blommor och gröna växter som jag inte vet namnet på! Jag är ingen "växt-vetare" men jag tycker att det är roligt och avkopplande att hålla på i trädgården. Det enkla staketet finns så att hundarna inte springer genom landet kors och tvärs!!


Flaggstången står på en liten bergsknalle och där i skrevorna har jag tänkt att sätta lite växter här och där. Vilka växter det blir får jag se när det bär av till plantskolan. 


Jag och min sambo håller även på att beskära fruktträden. Vissa av våra fruktträd är mycket gamla och tanken är att vi i år eller nästa år ska sätta ner några nya fruktträd, så att gossen får glädje av dem i många år framöver!
 


Specialtillverkat litet land där många växter från min mors gamla trädgård är nedsatta lite här och där. Det är en torvknalle i mitten av landet. Till vänster om detta land, i ena hörnet av gräsmattan kan det bli ett växthus i framtiden!!
 


 Kvällskaffe på altanen! Jag har satt ner penséer i zinkhinkar på båda sidor om trappan. Landet till vänster om grusgången skall i år få mer jord och några nya blommor. Det kan behövas så som det i nuläget ser ut. 

I det gamla grindhålet till "fin ingången" får ännu en zinkhink med penséer stå!


Frampå skall detta grindhål göras om och vi ska ha en stenlagd (i nuläget är gatsten på debatt!), gång upp till "fin ingången". Vi ska även ha trädgården inhägnad på något sätt men med vad eller hur är inte bestämt ännu.


Buskarna kapade och rensade jag hårt i höstas.
 

Ett blomsterarrangemang på altanen!
 


Mina tomatplantor som jag har försått inomhus. Har även satt lite blommor, dill, persilja och gräslök samt purjolök.

Här på gården har vi i haft några trädgårdsdagar, och några till lär det bli framöver. Idag strålade solen och de lätta vindarna var ljumma och härliga. Det har varit en underbar vårdag som verkligen fått ut trädgårdsmästaren i mig!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar