måndag 27 februari 2012

Att köpa kött!

Jag anser att det är alla människors plikt att reflektera över vad vi äter för kött och att om man har möjlighet välja det kött som är "bäst". Det kött som enligt mig är bäst är det kött där djuren; innan slakt har varit "gladast", transporterats kortast till slakteri, och avlivats korrekt och med så lite stress som möjligt. Jag har ikväll varit och köpt x antal kilo nötkött av en kompis föräldrar. Ungtjuren jag köpte har gått ute nästan hela livet, transporterats i ca 1,5-2 mil till slakteriet och slaktats på ett mindre slakteri. Det känns bra att äta sådant kött. Glada djur är enligt mig djur som fötts upp med så lite stressfaktorer i miljön som möjligt och fått varit ute så mycket som möjligt och betat gräs (och bökat runt i jorden förstås när det gäller grisar!).

Om vi människor nu ska äta kött, så ska vi konsumenter enligt min mening verkligen fundera på vårt val av kött! Det är enligt min mening alla djurs rätt att transporteras till närmsta slakteri, men det sker sällan i dagens samhälle.  Det bästa är förstås att hitta sig en gård med ett eget gårdsslakteri där man kan köpa sitt kött. Köttdjur massproduceras på "fabriker" och många får aldrig se solen. Djur transporteras kors och tvärs genom länder OCH mellan länder, långa, stressfyllda transporter. (Dessutom är detta miljövidrigt.) Varför ska vi svenskar köpa kött från t ex Argentina, Brasilien, Danmark och  Nya Zeeland. Vi har eget kött, svensk kött. Om nu det utländska är billigare, varför inte unna oss "bra" kött någon dag i veckan och sedan äta vegetariskt och fisk resten av veckan?

Min uppmaning till er idag är: REFLEKTERA ÖVER VAD NI ÄTER FÖR KÖTT!

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig Eleonora och försöker när det är möjligt att köpa kött från gårdar där jag vet att djuren har haft det bra.

    SvaraRadera