fredag 10 februari 2012

Östrogen och testosteron

Ja herregud i dessa tider blir man hängd om man säger att män och kvinnor är olika! Vi ÄR olika! Som ni säkert vet så har kvinnan en vagina och mannen en snopp. Kvinnan styrs av östrogen och mannen av testosteron. Kvinnan har mens, ägglossning och blir ibland gravid. Mannen delar ut spermier och slåss för sin kvinna. I min värld styr hormonerna vårt tankesätt och handlingar mer eller mindre. Hur ska en man och kvinna kunna vara lika när vi till kropp och hormoner är så olika?? Det måste finnas en anledning till att många kvinnor är hönsmammor. Det finns inte lika många hönspappor. I min värld måste faktiskt män och kvinnor lära sig att förstå varandra, vi är inte lika.

Inte desto mindre så SKA vi ha samma möjligheter i yrkeslivet, samma lön för lika arbete och hjälpas åt i hemmet. Hur man delar upp jobbet i hemmet är familjens beslut, inte samhällets! Det är dock viktigt att samhället utformas så att män och kvinnor kan ha samma möjlighet i yrkeslivet osv. I Sverige kan tex pappor ta halva föräldraledigheten och kvinnor halva. Det är bra. Sedan är det upp till familjen att besluta om fördelningen! Jag tror att kommunikationen i familjen är viktig. Det är viktigt att prata med varandra om allt! Om detta ämne kan jag orera hela natten.

Hemma hos oss lagar jag den mesta maten (ett av mina intressen) annars hjälps jag och min sambo åt med det mesta, med vårt barn, med städning, med våra djur mm.

Jag och min sambo åt middag ute ikväll. Det är en lyx för oss. Mormor passade vår gosse. Kan varmt rekommendera restaurangen på Fryksås hotell. Fryksås fäbod, med anor från 1500 talet, är dessutom helt underbar vacker. http://www.fryksasfabodlag.se/

Nej nu måste jag sova. Godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar