måndag 13 februari 2012

Hemma!

Borta bra men hemma bäst brukar det heta! Jag är alltid kluven till detta ordspråk eftersom jag oftast älskar att vara borta och ute och fara, men så klart att det är skönt att komma hem! Hm. Jag älskar frihet i alla dess former!

Det är mycket att pyssla med när man kommer hem. Köra tvättmaskiner (inne på den 3:e och har ca 3-4 kvar), vattna blommor, kolla genom posten och läsa de tidningar vi prenumererar på. På förmiddagen var jag ute hos fåren och grejade.  Bland annat behövde vattenbaljorna skuras och nytt vatten fyllas på. Idag har jag dessutom tagit upp pelargonerna från källaren och ska nu blåsa liv i dem. Emellan bestyren på gården så har jag pratat väldigt mycket i telefon!

Ikväll har jag bakat 30 st semlor. Tycker om hemmagjorda semlor bäst. Både bullarna och mandelmassan på inkråmet är mycket godare än när man köper semlor. 

Semlor 15 st:
25 g jäst
75 g smör
3 dl mjölk
1 kryddmått salt
3 msk socker
1 ägg
1 liter vetemjöl
2 tsk bakpulver

Smör smältes och mjölk tillsättes till fingervarm temperatur. Detta blandas med jästen tills den är upplöst. Tillsätt socker, salt, ägg och 8 dl av vetemjölet. Arbeta degen blank. Låt jäsa 30 minuter. Blanda bakpulver och resten av mjölet och arbeta in i degen efter jäsning. Ta upp degen och dela den i tre delar. Dela varje del i 5 till delar. Rulla runda släta bullat. Låt jäsa i 30-40 minuter. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 225 grader i 8-10 minuter. (Vet inte var detta receptet kommer ifrån ursprungligen men jag har alltid gjort på detta sätt.)

Fyllning:
Inkråm från bullar
1 dl het mjölk
1500 g mald sötmandel
1 dl socker

Allt blandas.

3-4 dl vispgrädde

Bon appetit!














1 kommentar:

  1. Vad gott med semlor. Får se om jag bakar några egna eller om vi åker hem till någon som har bakat;)!

    SvaraRadera