tisdag 14 februari 2012

Att vara liten och sova! (ikke för barnallergiker)

Min älskade lilla gosse har fått göra det som INTE rekommenderas enligt boken från BVC; nämligen att tutta (amma på vanligt språk) sig till sömns! Han har från det han var 2 veckor ca somnat vid tutten (bröstet på fint språk).  Då han legat mellan mig och min sambo i vår säng (som barn heller inte ska göra enligt boken och många andra källor) har han också fått tutten så fort han vaknat på natten och både han och jag har somnat om smärtfritt och snabbt. Gossen har lagts för natten runt 21 och sovit tills 9-10 på förmiddagen sedan han föddes. Hur många gånger han tuttat under natten och morgonen har varierat. Vad jag kan säga för min del är att JAG har fått sova det jag behöver och har varit pigg under dagarna för det mesta.

Tiderna förändras. Sedan 1 månad tillbaka ca så försöker vi få honom att somna själv utan tutte. I början var det alltid gossens pappa som gick upp med honom för att ta fokus från tutten! Det tar från 30 minuter upp till 1,5 timmar innan han somnar vanligtvis! Han är envis som synden, rullar runt, sätter sig upp tusen gånger, pratar för sig själv, drar i sockarna mm. (Hans mor är envis som synden och hans far kommer inte lågt efter!). Jag eller min sambo brukar ligga bredvid gossen tills han somnar men vi pratar inte med honom utan lossas mest sova. Han sover längre perioder nu men vaknar fortfarande någon gång då och då och då får han fortfarande tutten. För det är fortfarande lättast på natten. Vi lägger vår gosse vid 20 tiden nu och han sover till mellan 8-9, 10,5 månader.

Jag vet att det finns många metoder/teorier när det gäller att lära barn somna och sova, men jag är nöjd med det sätt som vi har gjort/gör det på. Att vara nöjd själv med det man gör är alltid viktigast! Man behöver inte alltid lyssna på vad andra säger. Jag följer mitt hjärta och då går det bra.

Vår gosse har inte haft napp och han har vägrat flaskan och vällingen. Kanske hade han somnat tyngre och sovit längre etapper om han fått välling!? Det verkar ju som att tillverkarna har i sömnmedel i vällingen när man någon gång ser ett barn sitta med sin välling och slockna! Det är lurigt med dagens industrimat, man vet aldrig...

1 kommentar:

  1. Viktigast är att ni är nöjd och trygga med det! Alla har råd som de vill ge er (inkl. jag), men bortse från det (vilket jag vet att du är bra) och gör det som passar er bäst. Det är ni som känner er son bäst och det är ni som bestämmer hur NI vill leva!

    SvaraRadera