lördag 11 februari 2012

Orsa Björnpark

Det är härligt när man besöker en djurpark där djuren verkar ha det bra och gott om plats. En sådan är Orsa Björnpark. Jag anser att djurparker behöver finnas för att människan skall bli mer intresserad av djuren och deras fortbestånd, bli mer välvilligt inställd. Däremot anser jag att det räcker med ett fåtal parker i varje land och att de då håller en hög kvalitet. Det är viktigt att djurparkerna gör allt i sin makt för att djuren ska kunna utöva sitt naturliga beteende så gott det går, och stimulera dem för att undvika stereotypier.

I Orsa Björnpark finns varg, lo, järv, amurtiger (sibirisk tiger), isbjörn, snöleopard, persisk leopard, brunbjörn och kamtjatkabjörn. Under 2012 kommer även en Kodiakbjörn till parken. Det är Europas största björnpark på 277 000 kvm och Polar World där isbjörnarna bor är världens största isbjörnsanläggning! Isbjörnarna har en egen konstgjord glaciär där de har ett ide, två sjöar och ett stort hägn. När jag och min lilla familj, samt gossens mormor var där idag så lekte isbjörnarna på isen på sjön. Jag kunde ha suttit och tittat på dem hela dagen! Det var också utställningar i parken med intressanta och spännande fakta om djuren, och parken var mycket barnvänlig. Parken ligger på berget upp mot Grönklitts toppstuga så vissa vägar i parken var MYCKET branta. Både jag och min sambo fick putta barnvagnen uppför!

Imorgon bär det av hemåt till vår lilla gård!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar